Több száz szakember dolgozik azon, hogy az X-Faktor immár nyolcadik évada képernyőre kerülhessen. Tulajdonképpen ezt a munkát fogja össze csapatával Verebély Marcell, az RTL Klub tehetségkutatójának főszerkesztője, aki Kónya Gergely kreatív producerrel együtt menedzseli és koordinálja a műsort. A huszonkilenc éves szakemberrel a harmadik élő show pénteki próbáján beszélgettem.
Nyolcadik évada biztos pontja az RTL őszének, és mindegy szeretjük-e vagy nem, évről-évre jelen van és beszélünk róla, ráadásul minden jel arra mutat, hogy bizony szeretjük. Nem csoda, hisz a castingtól az élő adásokig az egyik legnagyobb tévés produkcióról van szó, ráadásul az élő show menetét idén a jogtulajdonos engedélyével több helyütt megváltoztatták, ezzel izgalmasabbá téve a műsort. Marcit, aki a próbák alatt az zsűriasztaltól figyeli a produkciókat, az élő adások közben pedig a vezérlőből segíti a mentorokat, a változásokról kérdeztem először, miközben a színpadon a Stolen Beat próbálta ByeAlex-szel közösen írt dalát.
Miért változtattatok idén az élő show menetén?
"Majdnem minden évben újítunk valamit: tavaly a Mentorházon csavartunk egyet, idén pedig úgy gondoltuk, hogy az élő adásokhoz kell hozzányúlni, frissíteni. Az előző években csak az epizódszámok változtak és a kiesési rendszer, igaz ilyen markáns változtatás még nem volt. Szerettük volna, ha nyolcadjára izgalmasabb lenne az élő műsor is."
Melyik a legfontosabb szerinted?
"A székes feladat beillesztése és újragondolása az élő showba. Ez a legmarkánsabb és legérdekesebb számunkra is."
Hogy zajlott az engedélykérés? Simon Cowell hamar igent mondott?
"A stábunk az őt képviselő emberekkel tartja a kapcsolatot, de a változtatásokra neki kell a végső igent kimondania.
Van egy kinevezett ember, aki ettől a cégtől közvetlenül foglalkozik többek között Magyarországgal. Még tavasszal beszéltünk vele, hogy szeretnénk változtatást. Tetszett neki és kérte, hogy szinopszis szerűen írjuk le a terveinket, ő pedig tolmácsolja a vezetőség felé. Ezt követően egy hónapon belül választ kaptunk, úgyhogy viszonylag gyors volt az ügymenet."
Személyesen mi tetszik a legjobban az újítások vagy annak hatásai közül?
"Műsorkészítési szempontból az a legizgalmasabb, hogy a versenyzők és a mentorok számára is sokkal nagyobb lett a tét. Sokkal izgalmasabb, sokkal intenzívebb az élő adás. A döntőkben eddig gyakorlatilag az előadók egymás után elénekelték dalukat, az adás végén pedig kiderült, hogy ki jut tovább, ki az aki párbajozni fog, és ki esik ki. Most adás közben is vannak továbbjutók. Izgalmas pillanatok azok, amikor az előadó ott ül a széken, tehát továbbjutó, de az utolsó percben felállíthatják onnan. Attól lett számomra is izgalmasabb a műsor, hogy érzem a feszültséget, azt a pluszt, amit ez a változtatás ad. A mentorokon, a műsorvezetőn és a versenyzőkön keresztül átjön a képernyőn. Remélem otthon is így érzik a nézők!"
Tulajdonképpen mit csinál az X-Faktor főszerkesztője?
"A producer és az én feladatom elsősorban a menedzselés. Az élő műsorban több száz ember dolgozik, de a szűkebb értelemben vett szerkesztőségi munkát, ami hétközben zajlik, húsz-huszonöt fős stáb végzi, mi őket koordináljuk. Ez az elsődleges feladatom. Tartalmi szempontból pedig közös munka a mentorokkal, versenyzőkkel eldönteni azt, hogy mi kerül a színpadra. A dalokat például közösen választjuk ki. Természetesen nem én egyedül, hanem a kollegákkal akikkel együtt dolgozunk. A színpadképek, a hátterek, a ruhák, minden, ami a tévé képernyőjére kerül, az átmegy a szerkesztőségen. Az, hogy mi és hogyan kerül a színpadra, mindig közös megegyezés és közös konszenzus alapján történik. Legtöbbször a mentorokkal együtt ötletelünk.
A négy mentorral napi szinten tartom a kapcsolatot. Együtt szoktuk visszanézni az adásokat, átbeszéljük, hogy mi volt jó, mit kell másképp csinálni, ki mit érzett. Nagyon érdekes dolog például, amikor tévében látják magukat, mert egészen máshogy jönnek le a megnyilvánulásaik, ők is sokszor meglepődnek. Ezért hasznos, hogy visszanézzük a showt és megbeszéljük.
Mennyire van életed X-Faktor közben?
"Nem nagyon. Tudni kell rólam, hogy ilyenkor huszonnégy órában elérhető vagyok. Folyamatosan nézem az emaileket, válaszolok, fel lehet hívni. Biztatom a kollégáimat is, hogy ha fontos, és este kilenc, tíz vagy tizenegy óra van, akkor se várják meg a reggelt, hanem azonnal dobjanak egy sms-t, emailt, vagy telefonáljanak. Ez nem egy olyan munkahely, ahol a munka megvár. Itt mindig minden azonnal kell, minden döntésnek van következménye. Egymásra épülnek a dolgok és nagyon fontos, hogy az információ áramoljon. A feladataim közé tartozik az is, hogy odafigyeljek, hogy az információ eljusson á-ból b-be."
Volt már, hogy feladták a versenyt, volt, hogy nektek kellett kizárni valakit. Mi a véleményed ezekről az esetekről?
2013-ban Bozsek Márk az élő adások közben adta fel. Az egy nehéz helyzet volt, Márk nagyon rosszul viselte, mi pedig próbáltuk támogatni. Ha valaki nem érzi jól magát egy helyzetben abba kell hagynia, hiszen akkor van értelme csinálni, ha szereti és élvezi, szeret versenyezni. Ha ez őt feltölti, nem pedig elvesz belőle.
2016-ban Petics Kristóf volt, akit ki kellett zárnunk a versenyből, az utóbbi két évben pedig Nagy Krisztián, a Mentorház után feladta a versenyt. Krisztiánt én személy szerint is nagyon sajnálom, mert tehetséges fiú, de ez a típusú stresszhelyzet, amivel ez a műsor jár, nem neki való. Nagyon nehezen bírta a felkészülést azt hogy bizonyítani kell, hogy elvárások vannak vele szemben. Ezek az elvárások nem az ő megszokott közegéből érkeztek, hanem ez egy sokkal nagyobb mértékű elvárás vele szemben. Tavaly picit nehezebben viselte, most sokkal tudatosabban érezte, nem akarja, hogy ugyanaz legyen, mint tavaly. Idén nagyon tudatosan lépett ki. Tavaly kicsit hirtelen volt, most sokkal jobban meg tudta fogalmazni, hogy miért nem érzi magát itt jól, és miért nem érzi, hogy itt a helye. Neki is megmondtam, nagyon drukkolok, hogy megtalálja az útját, mert szerintem kifejezetten olyan tehetség, akinek helye van a szakmában. Lehet, nem az X-Faktor az ő útja. Lehet, hogy neki a stúdióban a dalokat nyugodt körülmények között kell felvennie, és azokat kell kiadnia. A maga tempójában, nem egy versenyben.
Minden éveben születik negatív kritika, leginkább, hogy miért van szükség újabb és újabb énekesekre. Mit üzennél a fanyalgóknak?
"Hiszek abban, hogy mindenkinek lehet véleménye, és köszönöm, hogy foglalkoznak velünk, mert ez számomra azt jelenti, hogy érdekes, amit csinálunk. Szerintem az a jó műsor, ami kivált érzelmeket a nézőből, de nem szabad ezt azon túl kezelni, mint egy tévéműsort, bántással és valódi indulatokkal. Azt gondolom, hogy a mi feladatunk szórakoztató tévéműsort csinálni. Egyébként nem nagyon olvasok kommenteket. Ha mégis rákattintok, akkor a helyén tudom kezelni.
És hogy miért van szükség a műsorra? Szerintem a nézettség igazolja a legjobban. Nem csak a tévés nézettségre gondolok, hanem például az USNK videóklipjére, ami több mint másfél hétig volt első a felkapott videók között a magyar YouTube-on. A tévéműsorra pedig szerintem azért van szükség, mert az emberek szeretik. Érdekli őket, foglalkoznak az előadókkal, és egy könnyed szórakozást ad. Igyekszem azt hinni, hogy ez a minőségi szórakozást, remélem mások is így gondolják! Az, hogy valaki szerepel egy tévéműsorban, még nem jelenti azt, hogy neki attól kezdve az előadói pályán kell elhelyezkednie. Nincs rá recept, hogy mitől lesz valaki jó énekes, jó előadó. Ez egy lehetőség a nagy nyilvánosság előtt. Nagy hype van körülöttük, és ha ügyesek, tehetségesek, ezt ki tudják használni. Nyilván ebben mi is segítünk. Ezért találtuk ki évekkel ezelőtt, hogy támogatjuk az élő show-ba bejutottak karrierjének indulását. A győztesét most akár tízmillió forinttal, a további döntősökre pedig ötmillió forint költhető el. Ezt az összeget csak dalokra, videóklipekre költhetik. Mi is fontosnak tartjuk, hogy ne csak egy tévéműsor legyen, aztán menjetek isten hírével.
Figyelünk arra, hogy amikor innen elindulnak, legyen a zsebükben valami, amit fel tudnak mutatni, hogy ez vagyok én. A magyar zeneiparban ma már aktívan jelen vannak, akik az X-Faktorból kerültek ki."
– majd hozzáteszi, a dal, amit a beszélgetésünk alatt a Stolen Beat játszik épp, egy közös szerzemény ByeAlex-szel, aminek zenéjét a duó gitárosa, Bence, a szövegét pedig mentoruk, Alex írta. Azóta persze már lement az adás, és kiderült az is, hogy klip is készült a dalhoz. A főszerkesztő egyébként elmondta, hogy szinte az összes előadó mentoraik segítségével dolgozik saját dalokon, vannak akik albumokon is.
Tavaly egyébként egy bővebb élménybeszámolóban Schiwert-Takács Lászlóval, a műsor akkori kreatív producerével beszélgettem, miközben körbevezetett a vezérlőkben – érdemes elolvasni azt is!
X-Faktor VIII elődöntő
december 8. szombat 20:00
RTL Klub
emTV.hu EXKLUZÍV // RTL Magyarország // címlapképünk illusztráció