Meleg karakterek a tévéképernyőn

2015. július 04. 05:30 - Ádám // emTV.hu

There's nowt so queer as folk

pride.jpgA 2014/15-ös televíziós évadban a GLAAD meleg és leszbikus érdekvédelmi egyesület jelentése szerint a karakterek mindössze négy százaléka volt meleg; a vizsgált nyolcszáztizenháromból harminckettő. Tíz éve ért véget a mérföldkőnek számító A fiúk a klubból (Queer as Folk).

qaf_draw.jpg

Bár itthoni viszonylatban mindenki Hoffer Misit szokta emlegetni, valójában Oli úr megjelenése a Szomszédokban tört utat. Erről a figura kiötlője, Horváth Ádám és megszemélyesítője, a tavaly elhunyt Bajor Imre mesélt hat évvel ezelőtt az Origonak. Viszont az Egyesült Államokban sokak szerint minden 1934-ben a Broadway-en kezdődött. November 20-án mutatták be A gyerekek órája (Children's Hour) című darabot egy két nő által működtett bentlakásos leányiskoláról. A történet lényege, hogy az egyik diák azzal "vádolja" meg őket, hogy leszbikusok, ez pedig teljesen tönkreteszi az életüket. A darab annak ellenére lett óriási siker, hogy abban az időben New Yorkban semmiféle utalást nem lehetett tenni színpadon a homoszexualitásra. Furcsa belegondolni, hogy bő nyolcvan évvel később az Egyesült Államok lett a huszonegyedik ország a világon, ahol meleg párok is törvényesen köthetnek házasságot. A bigott országokon kívül – mint amilyen részben a mienk is – ma már nem nagy cucc melegnek lenni. Nem csoda hát, hogy a televízió képernyőjén is megannyi LMBT karakterrel találkozhatunk – de nem olyan sokkal, mint gondolnánk. Viszont ne szaladjunk ennyire előre, előbb fussuk át, hogyan is kezdődött az egész.

Billy Crystal volt az első, aki meleg karaktert formálhatott meg egy főműsoridős amerikai sorozatban. Ez az ABC Soap, azaz szappan című szitkomja volt, melyet 1977. szeptember 13-án mutattak be. Jodie Dallas nyolcvannégy epizódból hetvenháromban szerepelt.

Jó néhány évet kellett várni az első televízióban leadott leszbikus csókra. 1993. március 29-én a CBS csatornán a Kisvárosi rejtélyek (Picket Fences) című drámában csókolózott először képernyőn két lány, de a csatorna követelte, hogy a jelenetet sötétben forgassák újra. (Egyébként 93 decemberében mutatták be Tom Hanks és Denzel Washington főszereplésével a Philadelphia című filmet is.) A következő évben indult Roseanne Barr népszerű Ne kérdezd, ne mondd (Don't ask, don't tell) című komédiája. A sorozat egyik visszatérő szereplője Nancy, az ötödik évadban bevallja, hogy leszbikus.

leszbikus_eskuvo.jpg

Bár az esküvő utáni csók már nem volt látható, 1996. január 18-án a Jóbarátok (Friends) második évadának "A leszbikus esküvő" (The One with the Lesbian Wedding) című epizódjában Ross exfelesége Carol és partnere, Susan összeházasodtak. Rá egy évre, 97 februárjában Ellen DeGeneres színésznő, az Ellen házigazdája az Oprah Winfrey Show-ban vallotta be, hogy leszbikus. Másfél évvel később, 1998. szeptember 21-én startolt el az NBC Emmy-díjas sorozata, a Will & Grace, melyben a négy főszereplő két meleg férfi és két heteroszexuális nő. A sorozat nyolc évadon át futott.

2000. május 24-én a Dawson és a haverok (Dawson's Creek) évadzáró epizódjában láthattunk először igazi, szenvedélyes csókot két férfi között amerikai képernyőn, decemberben pedig elstartolt a világ első igazán tabudöntögető meleg sorozata a Showtime-on. Ez volt a mérföldkőnek tekinthető A fiúk a klubból (Queer as folk), mely egy azonos című brit sorozat alapján készült.

"Ez a sorozat súlyt adott a meleg karaktereknek. Előtte csak habos-babos, nyálas, sztereotip, tipikus hollywood-i karakterek voltak. Ostobák és szexualitásuktól megfosztottak" – mondta egy 2005-ös interjúban az egyik főszereplőt, Michaelt alakító standup-komikus, énekes és harcművész Hal Sparks.

A fiúk a klubból eredeti címe, azaz a Queer as Folk egy régi angol közmondásból ered, miszerint "az embernél nincs furcsább dolog a világon" (there's nowt so queer as folk), s a sorozat sikere a köztudatba hozta az addig szinte tabunak számító queer szót, melynek egyik relatív eredményeképpen a Bravo 2003. július 15-én bemutatta a Melegítő (Queer Eye for the Straight Guy) címre keresztelt makeover reality-jét, melyben öt meleg férfi különböző témákban – mint például stílus, divat és lakberendezés – tanácsokat ad egy hetero férfinek.

the_l_word.jpg

A Showtime is próbálta meglovagolni A fiúk a klubból sikerét és 2004-ben elindította a leszbikusokról szóló L-t (The L word), ám Brian Kinney és Justin Taylor szerelmének népszerűségét sem az LMBT, sem a hetero nézők körében nem tudták felülmúlni.

Persze a telenovellákban is találhatunk meleg karaktereket. Talán sokak emlékeznek még a Betty, a csúnya lány (Yo soy Betty la fea) divattervezőjére, Hugo-ra, akinek sztereotip melegsége inkább csak humorforrásként funkcionált. Aztán 2002-ben A bosszú (Venganza) című, az itthon is nagy népszerűségnek örvendő Gabriela Spanic sorozatában a női főgonosz valójában biszexuális, aki a belé szerelmes nőt használja nyomai elfedésére. Egy évvel később a Mindörökké Júlia (Resistiré) című argentin szappanban sikerült végre többé-kevésbé és idézőjelesen "élethűen" bemutatni egy meleg valódi problémáit. A sort persze még folytathatnám: a Második esély (Tierra de pasiones) és a Bűnös szerelem (Pecados Ajenos) is részletesen foglalkozik egy meleg tinédzser gondjaivalt, a Szívek iskolája (Ninos ricos, pobres padres) pedig Santiago és Diego egymásra találásával.

No de vissza a tengerentúlra! A Fiúknak tíz éve vége és azt hihetnénk, hogy meleg karakterek ezrei árasztották el a televíziós sorozatokat, ám ez nem igaz. A GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) nevű melegjogi szervezet által készített tanulmányból kiderül: a 2014/15-ös évadban az országos amerikai csatornákon vetített sorozatok nyolcszáztizenhárom fő-, valamint visszatérő szereplőjéből mindössze harminckettő, azaz a négy százalékuk meleg, leszbikus, bi- vagy transzexuális.

modern_family_gaywedding.jpg

A GLAAD által vizsgált 2014/15-ös amerikai televíziós évadban ezekben az országos tévén futó sorozatokban játszotta LMBT karakter az egyik főszerepet: Backstrom, Bones, Chicago Fire, Crossbones, Downton Abbey, Empire, The Good Wife, Gotham, Grey’s Anatomy, How to Get Away with Murder, Last tango in Halifax, Nashville, The Night Shift, Revenge, Rookie Blue, Scandal és az Under the Dome, valamint a Brooklyn Nine-Nine, Glee, Marry Me, The McCarthys, Mike & Molly, The Millers, Modern Family, Mom, Mulaney, One Big Happy, Unbreakeble Kimmy Schmidt, és az Undateable.

A kábeles sorozatok tekintetében a lista így nézett ki: The Almighty Johnsons, Anger Management, Archer, Banshee, Black Sails, The Bridge, Broad City, Blickeberry, Chasing Life, Da Vinci’s Demons, Defiance, Degrassi, Dominion, Faking It, The Fosters, Getting On, The Haves and the Have Nots, House of Lies, The Last Ship, Looking, Lost Girl, Love That Girl!, Major Crimes, Masters of Sex, Mystery Girls, Nurse Jackie, Orphan Black, Partners, Penny Dreadful, Please Like Me, Portlandia, Pretty Little Liars, Ray Donovan, Scream, Shameless, Single Ladies, Sirens, Survivor’s Remorse, True Blood, Tyrant, White Collar, Witches of East End, Young & Hungry.

A legkevesebb meleg karaktert a 2014/15-ös évadban a CBS-en láthattunk (arányuk három százalék), a legtöbbet a FOX-on (hét százalék).

emTV.hu // sok helyről lestem, bocs, hogy nem linkeltem mindenkit

facebook.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr787594478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása