Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

Hogy kik követik el a Comedy Central ajánlóit?

Interjú a Viacom promó producereivel

2016. január 21. - Ádám // emTV.hu

Decemberben volt szerencsém találkozni a három Danival, akik a Viacom kreatív osztályán a Comedy Central promóit készítik. A beszélgetés így elsősorban a humorcsatorna körül forgott és nagyon sajnálom, hogy írásban nem lehet visszaadni azt a jó hangulatot, ami a Dorottya udvarban fogadott.

3dani.jpgKabai Dani, Faragó Dani és Beke Dani

Hogy kerültetek a Viacomhoz?

Kabai Dani (az on air osztály vezetője): Én hét és fél, majdnem nyolc éve vagyok itt. Egy állásinterjúra jelentkeztem, amikor még csak a VIVA és MTV csatornák voltak, és egy kis három-négy fős kreatív csapat. Fél évvel később indítottuk a Comedy Centralt, utána a Comedy Central Extrát, a Paramount Channelt, és nemrég a Prima Comedy Centralt Csehországban. A másik két Danit pedig én vettem fel.

Faragó Dani (promó producer): Olvastuk a hirdetésben, hogy Danikat keresnek, és úgy éreztük, hogy ez illik ránk... Én korábban voltam már promó producer az AMC-nél is. Ott dolgoztam másfél évet, aztán családi vállalkozásban kimentem Amerikába, majd mikor már nagyon hiányzott a szakmám, akkor ez volt az első állásinterjú, amire elmentem és szerencsére itt is ragadtam. Január hatodikán volt pont két éve, hogy Kabai Dani felvett, amiért örökre hálás leszek neki. Aztán ezt még tudta fokozni úgy, hogy egy évre rá felvette a másik Danit.

Beke Dani (promó producer): Valójában pedig én már itt voltam a cégnél. Három éve jöttem és web content producerként dolgoztam. Ez azt jelenti, hogy a Viacom csatornák honlapjait és Facebook-oldalait csináltuk. Egy éve szippantódtam át az on air osztályra, mint promó producer.

Van valami alapkoncepció az ajánlókhoz, elvárás a Viacom felől a fiatalos hangvételen túl? Honnan jönnek az ötletek? Hogy indul el a folyamat?

Kabai Dani: Így kimondva nincsen. Nincs egy pdf-ünk, amit előveszünk, hogy milyen egy Comedy promó, de szerintem bennünk nagyon erősen él az, hogy milyennek kell lennie, vagy hogy mitől jó. Hogy mi az, ami működik és mi az, ami nem. Azért egyszerű eset a Comedy ilyen szempontból, mert olyan tartalmakkal foglalkozik, amiket szeretünk, meg amiket ismerünk, meg amiket egyébként nézünk. Tehát nem arról van szó, hogy át kell lényegülnöd valaki mássá és előre lefektetett szabályok szerint kell dolgoznod, mélyen átérezve, hogy mit szeretnek a nyugdíjasok, hogyha mondjuk nyugdíjasoknak árulsz valamit.Itt nagyon őszinte lehetsz és olyat csinálhatsz, ami neked is tetszik és amit te magad is viccesnek találsz és szeretsz.

Hogy történik maga a folyamat?

Faragó Dani: Összeülünk az elején, aztán szétválunk, megint összeülünk, szétválunk, és bemegyünk a stúdióba felvenni.

Tehát akkor alapvetően külön írogattok?

Beke Dani: Mindig van valaki, aki beleszól és tovább viszi, tehát nem az van, hogy külön boxokban mindenki hangszigetelve csinálja a magáét, hanem mutogatjuk, hogy "ez jobb lenne-e? Az is jobb lenne-e? Nekem még volt az az ötletem, hogy...". Tehát folyamatosan alakul.

Általában mennyi idő alatt készül el egy ajánló? Az első kapavágástól az onairig mennyi idő telik el?

Faragó Dani: Általában úgy van a beosztásunk, hogy egy héten két promót csinálunk fejenként. De nagyon sokról nem véletlenül nem hallasz, mert azok úgymond tipikusan futószalagon gyártott promók. Van munka része is, meg van szórakozás is. Egyébként a legjobb dolog az, amikor elhúzzuk, és mondjuk hárman egész nap forgatunk és tudjuk, hogy ebből majd lesz valami, mint például a Bödőcsös promó.

Kabai Dani: Aminek a főcíme több, mint két perces, űrhajóval, greenscreennel. Az több napon keresztül forgott, és készült az animáció is. A Kulabás dal meg egy péntek volt. Tehát a határ egy naptól a csillagos égig terjed, vagy éppen amennyi idő van az adásba kerülésig.

Mind szakmailag, mind művészileg mi fekszik jobban? Átdolgozni egy meglévő dolgot vagy új tartalmat készíteni?

Kabai Dani: Erre nehéz válaszolni. Én nem érzem alsórendűnek az átdolgozást és a promóvágást sem. Tehát ha egy Family Guy-hoz vagy egy Ponyvaregényhez kell egy promót csinálni, akkor az egy rohadt jó feladat és nem érzem úgy, hogy ennél sokkal jobb lenne egy tök önállót csinálni, mert az önmagában is egy teljes értékű munka. De nagyon más a kettő. Sokkal ijesztőbb valami önállót csinálni, a nulláról. Az egy nagyon megterhelő feladat. Úgyhogy azt mondanám, hogy a kettő együtt tök jó, mert az egyikben biztonságosan, kevés rizikóval ki tudod élni magad, közben pedig ott a másik, ami egy teljesen kiszámíthatatlan és ijesztő terep.

Faragó Dani: Szerintem sem lehet eldönteni. Tehát ez hangulatfüggő. Nekem például az egyik kedvenc időszakom volt az a hét, amikor mentünk, forgattunk, csináltuk és még csak alakult a Bödőcsös promó. Viszont amikor kicsit antiszociálisabban kelsz és elvonulsz a gépeddel és a fülhallgatóddal, az is nagyon építő tud lenni, mert jó munka.

Beke Dani: Én egy éve csinálom ezt, úgyhogy nekem minden ijesztő. De viccen kívül, én se választanám külön. Nekem maga az ötlet a fontos. Hiába csak annyi, hogy összevágsz valamit három South Park epizódból. Ha mondjuk kitalálsz valami olyat mellé, hogy akkor legyen nagyon drámai, thriller vagy horror paródia csak South Park szereplőkkel, akkor abban is meg tudod találni a művészi lehetőségeket. Nemrég volt a South Parkos teaser, ami annyiból állt csak, hogy jöttek-jöttek a szavak. De volt egy kommentelő, aki felismerte, hogy ez az egyik South Park epizódból a Terence & Philip film előzetesének az úgymond továbbgondolása. Ez egy ilyen pajkos ötlet volt, és valaki felismerte, és ez kurva jó. Már ilyen pici dolgokból is ki lehet nyerni a művészi önmegvalósítást, mint amit máskor csak egy hét forgatással. Legalábbis én szeretem ezeket.

A Bödőcsös főcím és a promók azok ilyenek voltak? Volt Tibinek valamiféle koncepciója, vagy az csak a ti fejetekből pattant ki?

Kabai Dani: Nem, Bödőccsel abszolút együtt csináltuk és iszonyatosan szeretünk vele dolgozni. Két önálló műsora volt a Comedy-n, az egyik Az élet értelme, a másik a Böllérbalett volt. Az élet értelméhez stúdióban forgatós, behind the scenes-es, werkes promókat csináltunk. Mi hoztuk az alapötletet, ő pedig megírta. Ahhoz mi még hozzátettünk, szerkesztettük, átvágtuk. Tehát nem arról van szó, hogy azt mi kitaláltuk és letettük elé, hogy ezt kell csinálni. Hiszen az ország egyik legjobb, ha nem a legjobb standuposáról van szó, szóval hülyék lennénk megmondani neki, hogy mit csináljon.

Az Agymenők és az Így jártam anyátokkal főcímek mixének ötlete hogy jött?

Faragó Dani: Az nagyon egyszerű. Az egyik legjobb barátom azt mondta, hogy ő utálja a How I Met Your Mother-t, de egyszerűen imádja a főcímdalát. Amikor mondták, hogy ez a kettő együtt fog menni, és ezt kell promózni, akkor úgy voltunk vele, hogy ezzel a dallal kezdjünk valamit! A dalt végül is átírtuk, amit nagyon szeretünk.

Beke Dani: Utána Kabai Dani felgitározza, mi meg felénekeljük, mindent ilyen "sufni jelleggel" csinálunk...

Faragó Dani: És akkor a barátainktól megkapjuk, hogy: "Ti ezért kapjátok a pénzt?"

Kabai Dani: Szerintem ebben a munkában az a tök jó, hogy a nézők annyira nagy rajongói ezeknek a sorozatoknak, hogy lehetőségünk van játszani. Nem kell elmagyaráznod, ki az a Kulabá, nem kell egy külön promót csinálni, amivel bevezeted. Csak megcsavarsz egy főcímet, és mindenkinek leesik, mindenki imádja ezeket az eastereggeket. Ez nagyon hálás.

Melyik Viacom csatornának a legjobb promókat gyártani?

Beke Dani: Szerintem indokolatlan versenyelőnye van a Comedy Centralnak. De azért más csatornákon is lehet igazán kreatívat alkotni, lásd, például A cápa promót a Paramountra.

Kabai Dani: Szerintem mindenre lehet jót csinálni. Egyik csatornánál se mondják, hogy ide ne hozzatok ötleteket, csak vágd össze. Mindenből lehet valami érdekeset kihozni. A Paramountra tök jó promókat készítenek a kollégák. Egy filmcsatorna kifejezetten jó terep.

Volt olyan promó, amit csináltatok, de végül nem ment, nem mehetett adásba? Amire azt mondta a cég, hogy "Jó, de ezt azért mégse lehet adásba küldeni!"?

Faragó Dani: Volt egy, de azóta nem beszélünk róla.

Ki szabad ezt fejteni bővebben?

Kabai Dani: Szerintem nem nagyon, hiszen, ha kifejthetném, akkor adásba is mehetett volna...

Faragó Dani: Ez maradjon ilyen PC-s. Annyit elmondok, hogy South Park.

Melyik az a Comedy-s promó ami a legközelebb áll a szívetekhez?

Faragó Dani: Szerintem mindegyik, éppen az aktuális.

Ez így nagyon PC. Ha csak egyet választhatsz?

Faragó Dani: Az első, amit igazán elszabadult promónak hívhatok és nagy visszhangja is volt, az a putyinos. Az úgy született, hogy amikor Putyin Magyarországra látogatott, a programing osztály mondta, hogy adásba szerkesztenek a Comedy Centralon putyinos South Park részeket. Erre kéne egy stunt promót készíteni. Olyan relevanciájú dolgot akartunk készíteni, ami a magyarokra visszahat. Akkor volt pont a Játék Határok Nélkül furcsán végződő fináléja, ahol nyertünk is meg nem is. És a kettő valahogy összeállt. A Putyin volt szerintem az első, ami ilyen "nagy dobás volt" nekem.

Beke Dani: Nekem a Kulabás dal, amit csináltunk. Az tényleg úgy volt, hogy ad hoc módon jött az ötlet, hogy milyen jó lenne az, hogy "mikulás-kulás". A csatorna csináljon december 6-án egy Kulabás South Parkot, aztán annak csináltunk egy betegebb, de átlagosabbnak mondható promót, és utána a Kabai Dani ragaszkodott ahhoz, hogy csináljunk ebből valamilyen dalt is. És ezt addig erőltette, amíg azt mondtuk, hogy: "Jó, a francba is, akkor csináljuk meg, ha ez ennyire fontos!". Egy nap alatt összeraktuk, és utána két-három nap alatt több százezren nézték meg Facebookon. Ez még nekem is sokk volt, hogy valami, aminek a gyártása ennyire jó érzés, az tényleg ennyire jól tud működni.

Elégedettek vagytok azzal, amit csináltok?

Kabai Dani: Én állandóan kételkedem a munkánkban és abban, hogy mi jó és mi nem. Ez valahol szerintem hasznos is, mert így arra sarkall, hogy még jobb legyen, de egyébként szerintem nagyon stresszes ez a munka. Tehát onnantól kezdve, hogy eldöntöd, hogy ezt most muszáj megcsinálni, és jó lesz, onnantól kezdve könnyű. Amíg eljutok idáig, addig vért izzadok mindig.

Beke Dani: Térjünk ki itt arra, hogy nagyon jó az on air osztály. Tehát nem csak hárman vagyunk, akik a Comedy-vel foglalkoznak. Ha mondjuk egy szöveget kell írni, akkor megkérdezzük egymást, és tök jó, hogy még így, hárman sem vagyunk egymásra utalva, hanem van egy kreatív közeg, amiben lehet működni.

Kabai Dani: Van hangmérnök, vannak motion designereink meg vannak koordinátorok, akik mindent kézben tartanak és beosztanak. Szóval nem hárman csináljuk, hanem ez egy nagyobb csapat.

Beke Dani: Áldott jó emberek mindannyian. És fantasztikusan tehetségesek is.

Kaptok visszajelzéseket a nézőktől, közvetlen környezetetektől?

Beke Dani: Volt olyan, hogy miközben úsztunk az egyik barátommal a Balatonban, ott derült ki, hogy a mi hangunk van az egyik énekes promóban, erre ő: "Azt te énekled? Nahát, ez tök jó! Fejből tudom!" Amikor a honlapot, Facebookot csináltuk, ott kiraktál cikkeket, de senki nem tudta, hogy ki írja őket, ezért ott nem érkezett annyi feedback, csak hogy hányan olvasták aznap. Itt meg jönnek pozitív visszajelzések. Sokszor nem is a sorozatra, hogy például a South Park mennyire jó, vagy a Family Guy, hanem hogy ez a promó milyen jó sikerült. És ez tök jó. Tök jó, hogy a nézők kommentelnek. Ha csak a tévé lenne, nehéz lenne a véleményüket lemérni.

Kabai Dani:Az elmúlt két-három évben lendült meg igazán a Facebook és a Comedy oldala is. Ezáltal folyamatos visszajelzést kapsz arról, hogy mennyire érdekes az, amit csinálsz. A nagyon jól működő promóknál egyértelműen az látszik, hogy többek, mint egy előzetes, ami nemcsak megmutat egy kicsit a sorozatból, hanem önállóan működő, félperces élvezhető videók ezek. A Facebookon látszik, hogy ezek emelkednek ki.

A jövő tekintetében, hosszútávon mit képzeltek el? Nem feltétlenül mint egy csapat, akik promókat gyártanak, hanem ti személy szerint.

Kabai Dani: Amellett, hogy ez megmarad, a rövidtávú terveim között az szerepel, hogy sokkal több önálló dolgot csinálunk.

A Comedy Centrálra vagy máshová?

Faragó Dani: A Comedy Centralra.

Beke Dani: Úgyhogy dolgozunk ilyeneken.

Faragó Dani: Most szerencsére lehetőségünk van a promókból a műsorgyártásban is kipróbálni magunkat. Most ez nagy lehetőség nekünk. De erről még csak rébuszokban beszélhetünk.

Beke Dani: Én a The Daily Show miatt jöttem anno a Comedy Centralhoz, csak akkor nem tudtam, hogy Magyarországon nem lesz. A terv a jövőben is minél több, minél nagyobb és minél comedy-sebb dolgokat csinálni.

Kabai Dani: Annyit azért elmondhatunk, hogy az ilyen promó, arculat és ident jellegű, azaz rövid cuccokról átállunk a hosszabb cuccokra. Műsorokban kezdünk el gondolkodni és azokkal kezdünk el foglalkozni. Ez szerintem egy abszolút logikus következő lépés mindenki számára.

emTV.hu // köszönet Szűcs Lászlónak és Rózsa Lászlónak a segítségért

fb.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr208250766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása