Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

Ne hisztizz, Majka!

De azért van, amiben egyetértünk

2016. január 29. - Ádám // emTV.hu

viva.jpgNemrég olvastam a Stenken, hogy Majoros Péter kiakadt a VIVA tévére, sőt, egyenesen annak bojkottjára szólít fel, és diszkriminációt kiállt. A cikkíró, Sajó Dávid láthatóan kiállt a rapper mellett, pedig a hazai zeneipar rossz helyzetéből adódó frusztrációt nem a televíziós csatornán kéne leverni.

Kurvára nem értek a zeneiparhoz. Nem hallgatok se Majkát, se más, manapság oly népszerű hazai vagy külföldi előadókat, és VIVÁ-t sem nézek, nincs az a pénz. Tehát nem szándékozom osztani az észt, bár úgy is lesznek néhányan, akik ettől függetlenül is rossz szándékot és fröcsögést látnak majd az írásomban. Pedig nem így van. Tényleg.

Kis ország, kis piac, sok résztvevő. Ez igaz a televíziós csatornák mennyiségére éppúgy, mint a kereskedelmi média által gyakorlatilag naponta kitermelt sztárocskákra is. Majka nem ilyen, nem tartom ilyennek, sőt, magam is kedvelem. Majka semmiképpen sem egy sztárocska. A ValóVilágos szereplését követően a lehető legprofibb módon építette fel karrierjét. Keresett és népszerű műsorvezető, valamint az ország egyik legnépszerűbb, ha nem a legnépszerűbb előadóművésze, ám, mint a példa is mutatja, az élet neki sem fenékig tejfel; mint sok más hazai előadónak, neki is szüksége van szponzorokra, hogy elkészíthesse klipjeit.

Csakhogy ezek a szponzorok joggal elvárják, hogy termékeik, szolgáltatásik valamilyen módon megjelenhessenek a klipben, ahogy az Eléglesz című videóban a City Taxi és a Coca-Cola is. Ezt nehezményezte a Viacom zenecsatornája, és kérte, hogy ahhoz, hogy adásba mehessen, takarják ki a termékelhelyezéseket. Majka kirohanása is ezzel kapcsolatos.

Az egyik legunszimpatikusabb számomra, amit az előadóművész az Indexnek mondott: Ha kell, akkor nem mennek majd Majka-klipek a VIVÁ-n. Ezért az ügyért megéri neki lemondani az ebből befolyó jogdíjakról is. Tinik százai, ezrei, tízezre kapcsolnak majd el, ha a klipjeidet ezentúl nem láthatják a csatornán... Azok a tinik, akik többségében egyébként is online fogyasztják a kontentet.

A Viacom az alábbi két bekezdést juttatta el hozzánk és nem mellesleg mindenkihez, aki megkérdezte álláspontjukat:

"A Viacom-csoport által működtetett VIVA TV a saját elvárásait és elveit szem előtt tartva arra törekszik, hogy a zenei klipekben lehetőleg egységesen ne szerepeljenek szembeötlő reklámok, direkt termékelhelyezések. A társaság meggyőződése ugyanis, hogy a zenetévé által megvalósított támogatási rendszer enélkül is érdemi segítséget biztosít a hazai zeneipar számára.

A VIVA TV hosszú évek óta a hazai könnyűzene népszerűsítésének egyik legjelentősebb műhelye és egyben a televíziós zenei jogdíjak egyik legnagyobb hazai befizetője is. Számos sikeres előadó karrierje indult el és futott be a zenetévé támogatásával. A tévétársaság jelenleg is több olyan saját gyártású műsort képernyőre visz, amelyek csak a hazai előadók népszerűsítésével foglalkoznak. Más népszerű előadókhoz hasonlóan, például Majka direkt termékelhelyezést nem tartalmazó klipjeit is több száz alkalommal vetítette tavaly a csatorna. A videoklipek rendszeres sugárzása után pedig a zenecsatorna a jogszabályi előírásoknak megfelelően jelentős mennyiségű jogdíjat fizet be, ami a zenészek és a kiadók tevékenységének egyik alapvető forrása."

Bár fogalmam sincs, hogy hányan nézik a VIVÁ-t, de őszintén: YouTube. Ha van még olyan főleg hazai zenei előadó, aki fontosabbnak tartja a tévés vetítést a YouTube-nál és a közösségi oldalaknál, tegye már fel a kezét! Igaz, még 2012-ben került fel, de a Belehalok című szám ebben a percben már 35.869.951 megtekintésnél tart. Nem hiszem, hogy ez összehasonlítható a hazai zenetévék nézettségével, vagy azzal a néhány száz alkalommal, amikor adásba került a klipje, akár a VIVÁ-n, akár máshol. Ráadásul régen véget ért már az az idő, amikor Buza Sándor döntött arról, hogy egy adott előadó sztár lesz-e vagy sem (egy szám sikeres lesz-e vagy sem) azzal, hogy játssza-e a Danubius rádió, avagy sem.

"Miért számít más besorolásnak, ha egy sportoló szponzorzakóban és hirdetésekkel a ruháján szerepel a közvetítésekben vagy tévéműsorokban? Miért kell eltérően kezelni a zenészeket, mint a sportolókat, ha a szponzorációról van szó?" – mondta Majka a Stenknek, és ebben tökéletesen egyet is értek vele.

Tisztelt Jogalkotó! Tegye már végre rendbe a médiaszabályozás erre vonatkozó részét, legyen olyan kedves!

Viszont azzal egyáltalán nem értek egyet, hogy sok előadó egyszerűen képtelen lenne szponzoráció nélkül rendszeresen klipeket gyártani. Manapság. Ugyan már!

emTV.hu // facebook-fotó: TV2

fb.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr298330020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása