Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

"Az Ernő legyen veletek"

Aradi Tibor és a Star Wars

2018. május 27. - emTV audió

Kovács András Péterhez hasonlóan, Aradi Tibor is nagy Star Wars rajongó hírében áll. De vajon mennyire? Nem csak a negyedikei ünnepnap, hanem a Solo film premiere miatt is izgalmas hónap ez az űropera fanjainak, úgyhogy nem maradhatott ki a Parallaxis legújabb epizódjából, hogy telefonon alaposan kifaggassuk a Birodalmi Híradó egyik alkotóját.

Mennyire tartod magad Star Wars rajongónak?

Ha húsz-harminc évvel ezelőtt kérdezed, akkor azt mondtam volna, hogy az elitbe tartozom, ma már azért annyira nem. Az új részek a rajongásomból nem, de a lexikális tudásomból visszavetek. Régebben, ha kitöltöttem a legendás tesztet, akkor elit kategóriába tartoztam, mert annyi mindent tudtam az eredeti trilógiáról, az előzményfilmek viszont már hagynak kivetnivalót, de azokat is sokszor láttam. Az új részekkel kapcsolatban meg gondban lennék, ha mondanál bolygó- vagy karakterneveket. De azt hiszem, ez normális, hiszen ez a tendencia most: nem a mi korosztályunknak szól már.

Mi az első emléked a Wars-ról?

Ültem Erzsébeten a Tátra moziban, és néztük vagy a Konvoj című filmet, vagy egy Bud Spencer filmet, és lement az előzetes előtte, és nem tértem magamhoz, hogy ez micsoda. Fel sem tudtam fogni, hogy mi történik a filmvásznon. Ez körülbelül olyan ugrás volt nekem a film kategóriában, mint ahogy a kondenzátor után jött az integrált áramkör. Tehát nem volt indokolt ez a vizuális élmény amit ez nyújtott. Prix kalandjai és az Orion űrhajó után kicsit éles váltás volt. Lehidaltam konkrétan, és azt mondtam, hogy azonnal, már most megvenni rá a jegyet. Két hétre volt prolongálva a moziban, minden napra vettem jegyet. Volt egy kis noteszem is, elkezdtem írogatni, hogy hányszor láttam moziban, háromszázszor láttam. Amikor Budapesten valamelyik mozi bemutatta, én ott voltam. Minden nap, természetesen.

Az atv-n látható AradiVarga Show-ban nagy népszerűségnek örvendő Birodalmi Híradó ötlete hogyan jött?

Természetesen Varga Ferenc József is elvetemült Wars rajongó, én is, és ha valaki azzal fekszik le esténként, hogy berakja DVD-n a filmet, és arra alszik el, akkor azért rendesen beleivódik, tudod kívülről. Minél többet foglalkozol egy dologgal, annál inkább jönnek rá a poénok. Tehát így egyszerű dolgunk volt.

Nézői reakciók?

Nem mondanám, hogy ez lenne a mi zászlóshajónk, miközben van kókusz, otthagyott mikrofon és sok minden, de elég sokan dicsérték, de nem mondhatnám, hogy ez lett volna életünk fő műve. Szerintem pont azért, mert egy réteget szólít csak meg. Nem mindenki látta olyan sokszor ezt a filmet, de aki látta, azok szeretik. Például Balogh Feri az atv-nél, nagy rajongó, amikor megtudta, hogy lesz, kérte, hogy ő csinálhassa a speciális effekteket a Star Wars híradóban, amik nagyon jól sikerültek szerintem.

Nagyon sok a szópoén a Birodalmi Híradóban. Ezek kiforrtak addigra, amikor eldöntöttétek, hogy lesz egy ilyen műsorblokk, vagy csak akkor kezdtetek el igazán dolgozni rajtuk?

Elég sok megvolt, pláne a kocsiban sokat hülyéskedtünk egymással, hogy »ez itt az RTL Híradó, a stúdióban Hanszellő István és Erő Antóni A«, és hasonló baromságok. Főleg mikor Maksa Zolival együtt cseteltünk, hárman elkezdtünk hülyéskedni és írogatni, akkor még nem tudtuk, hogy ebből lesz nagy jelenet. Csak magunknak írtuk. Főleg azért, mert baráti társaságban elröppen egy-két olyan poén is, ami leadhatatlan tévében. Amiket viszont lehetett, azokat átmentettük, és úgy gondoltuk, hogy ennek egy híradó paródia lenne a legmegfelelőbb formája, hiszen abba minden belefér. Egy harminc-negyven százalékban már megvoltak a poénok hozzá, amikor pedig elhatároztuk, hogy elkezdünk írni, dőlt belőlünk. Tudtuk, hogy ebből több rész is lesz, mert nem fog beleférni egy epizódba az a sok hülyeség, ami jött.

Miért a Star Wars? Miért nem a Star Trek?

A sorozatot gyerekkoromban, a hetvenes, nyolcvanas években nem adta a televízió, tehát eleve nem volt meg az impulzus. De ha lett volna, biztosan néztem volna. Elsőként a Star Wars érkezett; több szerelmed is lehet az életben, de aki előbb jön, az lesz a nagy. Aztán vannak még szép csajok, de előbb ismerkedtél meg egy másik szép csajjal. Úgy gondolom, inkább azokban az országokban van ez erősen szétválasztva, ahol már régebben is ment a sorozat, és tudtál választani a kettő közül. És más egy sorozat, és más egy film. Én nosztalgikusan nézem a Star Treket, ha valahol épp adják, de nem mindig tudok ott ragadni, mert nem váltja ki belőlem azokat az élményeket, mint gyerekkoromban. Egy hatvanas, hetvenes években gyártott sorozatot a kétezres években kezdesz el nézni, akkor már hiányérzeted van a látvány miatt. De ha gyerekkoromban láttam volna, akkor sokkal erősebb Star Trek fan lennék, mint most, bár a nagy filmeket én is kedvelem és én is örömmel nézem.

Egyébként is fogékony vagy a sci-fire?

Abszolút! Könyvben is, filmben is nagyon szerettem gyerekkoromban, Galaktika újság előfizető voltam, imádtam minden sci-fit. Mint minden gyerek, a meséket imádjuk. Pláne, hogyha egy másik korban, másik univerzumban játszódik, az hab a tortán. Nem csak a bum-bum mozikat: a Kapcsolat az egyik kedvenc filmem, de van még jó néhány, amit nagyon szeretek.

Itt találod a Parallaxis aktuális epizódjának műsoroldalát, ahol különböző formában érheted el, vagy töltheted le a műsort, melynek vendégei Aradi Tibor, Kovács András Péter és Kömlődi Ferenc voltak!

emTV.hu // Parallaxis

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr2214005432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása