Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

A nézettségmérésről 2

Helyre, tétre, befutóra

2012. július 06. - Flankerr

head.jpgMiután minisorozatunk előző részében letisztáztuk a fontosabb fogalmakat, most a száraz számokat kerülve olvashatnak alapvetésekről, érdekességekről. Megpróbáljuk kiemelni kis hazánk és az USA közötti különbségeket is.

graph.jpg

Az első és legfontosabb: Amikor leírjuk, hogy hányan nézik a Való Világ 5-t, vagy mekkora az RTL Klub nézettségi fölénye, az nem a csatorna sötét sikátorokban számunkra csúsztatott pénzeszsákjai miatt van. Hanem mert olyan tény, amivel a legfifikásabb sajtófőnökök, megmondó emberek sem tudnak vitatkozni. Nem gyűlöljük a TV2-t, sem a közszolgálati adókat, ahogy a kábeles adók sem ingyenes előfizetéssel csábítanak (pedig próbálkozhatnának) minket. Ha bárki bármikor úgy érzi, méltatlanul hanyagolunk valamit, netán az orcátlan nyalástól fényesre kopott a nyelvünk, ne fogja vissza magát a hozzászólásokban.

A valóban kiemelkedő, rekordszerű értékeket leszámítva minden nézettségi szám relatív. Függ az adótól, időponttól (szakszóval: slot), nézettségi korcsoporttól, és még az évek múlásától is. A Dal döntőjének 17% 18-49-es SHR-e az m1-nek fényes siker; Ugyanez az RTL-nek szombat este csúnya zakó lenne, míg bármelyik kábeladó két karját adná érte. A teljes nézőszám is érdekes jószág: az USA-ban a Cinemax nevű adón a Válaszcsapás című sorozat második évadját átlagban kevesebb, mint egymillióan nézték. De mivel előfizetéses kábeladóról van szó, a csatorna vezetősége elégedett volt ezekkel a számokkal és berendelte a harmadik évadot. Ebbe a pakliba még belekeverhetjük a specializációt: a TV2 egy időben a családi tévézést próbálta sugallni; a Sport TV a férfiakra, a FEM3 a nőkre, a Discovery/Spektrum a műveltebb nézőkre, a Cinemax/Cartoon Network a gyerekekre hajt. Amerikában a The CW nevű adó azzal tudja „eladni” az alacsony nézettségi számait, hogy ők „csak” a 18-34, sőt a 18-29 éves korosztálynak készítenek műsorokat, és más adatok nem is érdeklik őket.

Sokak számára nem ismert az a tény, hogy tizenpár évvel ezelőtt bizony a TV2 állt nyerésre a nézettségi versenyben, nem is kicsit. A Big Brother első évada például szépen elkalapálta a Való Világot, hogy aztán a rossz casting és a VV2 korábbi indítása megfordítsa a helyzetet, és fokozatosan lassan kialakult a mai állás, ami erősen bebetonozódni látszódik. Ehhez többek között hozzájárult az RTL saját gyártású műsorainak jobb minősége (nagyobb sikere), valamint a TV2, főleg sorozatokkal kapcsolatos, időnként hajmeresztő programming húzásai: próbáljuk meg összeszámolni, hogy a Hősök hány időpontban ment itthon, és a Született Feleségek rajongói is tudnának mesélni: a Megasztár 5 időpontváltását se Friderikusz Sándor szívhez szóló könyörgése eredményezte. A House rajongók is kibírták röhögés nélkül az egyik dupla évadzáró két része közötti több hónapos szünetet.. Ez (is) az eredménye annak, ha egy szűkülő piacon (szinte) csak ketten vannak, és a második görcsösen erőlködve, minden áron az elsőt akarja megverni, és nem hagyja kiforrni saját műsorszerkezetét.

Hatalmasat zakózni ott lehet, ahol a tét is nagy: erről az NBC fejesei és tulajdonosai hosszasan tudnának mesélni. 2004 májusában a Jóbarátok utolsó részét 52,5 millióan nézték, az évad átlagnézettsége majdnem 21 millió volt. Ekkor ez az országos adó vezetett a nézettségi versenyben közvetlen vetélytársai (ABC, CBS, FOX) előtt. Ezt az aranyérmet kevesebb, mint öt év alatt sikerült egy stabil negyedik helyre elcserélni. Érdemes az okokat kivesézni, hátha tanul belőle valaki:

  • A műsorokért felelősek későn reagáltak, és lemaradtak a realityk és „tehetségkutatók” sikerkorszakáról. Ezek más adókon nem csak, hogy nagyon jó nézettséget hoztak, hanem az adások utáni slotba kiválóan fel lehetett futtatni, és később más időpontban önállóan is „életben tartani” egyéb sorozatokat is.
  • Hajmeresztő új sorozat berendelések: részletekkel nem terhelnék senkit (Cavemen, Knight Rider remake), legyen annyi elég, hogy Jeff Zucker és Ben Silverman rettenetes minőségű pilotokra adott pénzt és bizalmat.
  • Programming hibák: ha akadt is valami minőségi műsor, azt azonnal az ekkor már erős konkurencia legnézettebb műsorai ellen próbálták „berakni”, ahol azok szép sorjában el is véreztek. Bónusznak pedig az adó elvesztette egyéni arculatát is, a csütörtöki vígjáték estét és a vasárnap esti NFL meccset leszámítva. Mindenesetre nagyon komoly munkára, rengeteg pénzre és egy kis szerencsére is szüksége lesz az NBC-nek, hogy feljebb tornássza magát.

A televíziós reklám- és nézőpiac erősen szűkül: csak az utóbbi három- négy évben az RTL Klub/TV2 duó elvesztette nézőinek 25-40 százalékát. Ezt jól jelzik az elbocsátások, leépítések, saját gyártású műsorok megszüntetése, költségcsökkentése, csökkenő reklámbevételek. Az ok itt is többrétű: a fiatal tévénézők szokásainak átalakulása (letöltik/hivatalos weboldalakon nézik a tévé helyett), és a számtalan tematikus és általános kábelcsatorna is szipkázza a nézőket tisztességesen. Itt lenne keresnivalója a köztévéknek is, de ez már egy másik történet. Beszédes szám, hogy hazánkban az RTL és a TV2 csoport összesen tíz adóval (ebből öt a hat legnézettebb között van), fő műsoridőben, a 18-49-s korosztály kb. 55%-t éri el. Tehát majdnem minden második tévénéző NEM ezeket a csatornákat nézi.

Nem mehetünk el a „közepes” kábeladók előretörése mellett se: a Viasat3/COOL/Film+ hármas folyamatos versenyben van a dobogó legalsó fokáért, karonfogva a közszolgálati m1-el. Csak ez a négy adó elviszi a nézők 20-30%-t is, különösen a kereskedelmileg „értékes” 18-49 éves korosztályban. Ezt a figyelmet a csatornák részben friss sorozatok villámgyors bemutatásával (AXN, HBO, Universal), másrészt egyre jobb minőségű és nagyobb sikerű saját gyártású műsorokkal (Viasat 3, M1-2/Duna, Spektrum/NatGeo) hálálják meg, gondoljunk csak a Társas Játékra, Tűzvonalbanra, Éden Hotelre, vagy a Láthatatlan Madárfotós/On The Spot párosra.

Az USA-ban is hasonló a helyzet: csökkennek a nézettségek. A kábeladók előretörése itt még erőteljesebb: az HBO, F/X, Showtime mellé felzárkózott többek között az AMC vagy a Starz. Olyan minőségi sorozatok készülnek itt (általában tizenkét ,tizenhárom részben) mint a Dexter, Breaking Bad, Burn Notice, Carifornication, True Blood, vagy a nézettségi rekordokat döntögető The Walking Dead.

Nagyon fontos alaptétel a nézettségi számok és a sorozatok megítélésénél, hogy a minőség és nézők mennyisége között semmilyen összefüggést nem lehet felállítani. Tökéletes példa volt erre a Rex Felügyelő vagy Chuck „Walker” Norris tündöklése néhány éve: a dobogós számokat a vasárnapi esti, hagyományosan nézett időpontok hozták. A Cobra 11 számai mostanság ugyanez pepitában. A FOX Firefly nevű, méltán kult státuszú sorozatot szinte a kutya se nézte, aztán évekig vezette a DVD és Blu-Ray eladásokat.

Ha már a nézett időpontnál tartunk: itt komoly különbségek vannak Magyarország és az USA között. Nálunk a péntek este az egyik legnézettebb, míg odaát szimplán a halálzóna néven emlegetik: ami ide átkerül, az gyakran már csak hattyúdalába tud kezdeni. Szombat itthon csúcsdöntögető, a nagy víz túloldalán pedig alig adnak friss műsorokat. A december hagyományosan pangás, különösen az ünnepek. Bezzeg nálunk majdnem másfél millióan nézték a Sissit az m1-en.

A sportműsorok népszerűsége is megér egy misét. Az USA történetében a legnézettebb műsorok listáit éves és abszolút szinten is az amerikai futball liga, az NFL összecsapásai vezetik. Egy frissen megkötött szerződés szerint a négy közvetítő adó 2014-től 2022-ig összesen 40 (negyven!)  MILLIÁRD dollárt fizet a jogokért. Miközben csak 18-20 hétre biztosít műsort. Nézett még a baseball, a kosárlabda és a jéghoki is. Hétvégén jön ugyanezen sportok egyetemi bajnokságai mellé még a boksz, golf, vagy a NASCAR.

Nálunk meg a TV2 óriásit zakózott a Bajnokok Ligájával, az RTL megszabadult a Forma-1-től, és ha nincs magyar érdekeltség, a boksz is eltűnik az országos csatornákról. 2010 elején az m1 hajszál híján továbbadott a foci VB (a világon összesítve a legnézettebb műsorok egyike) közvetítési jogán, mert nem tudott annyi szponzort és hirdetőt összeszedni, hogy ne sokmilliós veszteséggel járjon. A Super Bowl-n meg cirka 700 milló forint 30 másodperc reklámidő.. Az igazságosság elve miatt említsük meg, hogy a komoly időeltolódás miatt 2008-ban az NBC-nek is komoly gondjai voltak az olimpia közvetítéseivel. Igaz, ehhez hozzájárult az is, hogy a válság előtt a sportközvetítési buborék legtetején erős versenyben túl sokat fizetett a jogdíjakért.

Ez az egész sportközvetítési történet egy kétélű fegyver: egyrészt vannak olyan hagyományosan sikeres sportágak, amiket kereskedelmi tévék sose közvetítenének. Másrészt, ha van magyar érdekeltség, ÉS még siker is, nagyon jó nézettséget lehet elérni, főleg m1 szinten. Erre lakmuszpapírként mutatott rá a januári kézi- és vízilabda EB, vagy a 2010-s foci VB. Viszont ez utóbbi igazolta azt a tényt, hogy ha nincs minőségi programkínálat, a sok százezer „extra” néző köszöni szépen, és veszi kalapját a közvetítés után. Néhány hét és hónap után kiderül, hogy a megújult köztévé tud-e profitálni a Forma-1, a foci EB, vagy az olimpia iránti fokozott érdeklődésből.

Egy merőben más, de a sorozatrajongók, és az őket kiszolgáló hazai tévéadók vezetői számára húsbavágó kérdéssel folytatjuk: mennyi idő teljen el egy nem magyar sorozat külföldi (jellemzően amerikai) premierje, és a magyar bemutatója között? A rajongó válasza: minél kevesebb, különben letöltöm, felirattal megnézem, streamelem illegális oldalakon, és a többi. Mert nekem kell a heti fix. A csatornák (azé a néhányé) jogos válasza: tudjuk, hogy ezt szeretnétek, igyekszünk, de mi meg óriásit tudunk zakózni emiatt. Ez az ellentmondás többek között onnan ered, hogy a hazai tévék, a legkisebbtől a legnagyobbig, májusban los angelesi LA Screenings tévé „vásáron szerzik be a következő évi sorozataikat. Erről nagyon jó beszámolók, riportok vannak az Origó Tévé rovatába, érdeklődők ezt a linket kövessék, nagyon tanulságos. Viszont a sorozatgyártás sajátos folyamata miatt ekkor az újonc (amik között ott vannak a jövő nagy sikerei) szériákból még csak EGY rész áll rendelkezésre. És húsz- negyven- ötven perc alapján kell eldönteni, hogy ezt kérjük, vagy nem. Minél közelebb szeretné a magyar adó a premierhez sugározni, annál többet kell perkálnia.

Na és itt van buktató: a friss sorozatok sikerét vagy bukását senki se tudja megjósolni, főleg nem hónapokkal a bemutatásuk előtt. De még hetekkel a bemutatásuk után se lehet mindegyikét. 2006 februárjában az RTL Klub az akkori viszonyokhoz képest igen gyorsan bemutatta a Rejtélyek városa (Invasion) című sci-fi/thriller sorozatot. Az akkor még Lost lázban égő hazai nézők rákaptak a sorozatra. Aztán a kinti gyenge („gyenge”: ma az ABC sírva könyörögne egy tizenhétmillióval nyitó, nyolc- kilencmilliós nézettségű dráma sorozatért) nézettség miatt elkaszálták, az RTL meg ott állt letolt gatyával a nézők előtt. A korai premierjeivel is hírnevet szerző AXN is „ráfázott” párszor: 2010-ben a Defenders (és egy kicsit a Flashforward), 2011-ben a Charlie Angyalai képében sikerült gyorsan elkaszált sorozatokat kiválasztaniuk, és -amúgy dicséretes módon- igen gyorsan bemutatniuk. A rajongók szerencséjére egyre több adó ismeri fel a gyorsaság erejét, igaz ehhez a saját gyártású/koprodukciós sorozatok is kellenek. Az HBO a méltán közönség és kritikus kedvenc Trónok Harcának második évadát már a premier másnapján sugározza; az AXN a Missing (Elrabolva) világpremierjét és az időeltolódást kihasználva néhány órával ELŐBB mutatja a sorozat első részét március 15.-n, mint az ABC! Reménykedjünk eme tendencia folytatásában, és átszivárgásában az országos adókra.

Mert ami az országos adókon folyik ebből a szempontból, az a katasztrofális szóval is csak enyhén írható le. Az RTL Klub vezető szerepe, és saját gyártású műsorainak nézettségi sikerei miatt műsorrendileg nagyon nincs „rákényszerítve” a friss vagy a futó, sikeres sorozataik újabb évadainak gyors bemutatására. No meg olykor a nézettségi mutatók is indokolják a sorozatok jegelést. A TV2 pedig a legváltozatosabb lépésekkel buktatta meg a sikervárományos újoncokat is. A Rejtély (Fringe) fanok másfél, az Agymenőké két és fél évaddal vannak lemaradva kinti vetítéstől. Utóbbival megesett az a „szégyen”, hogy az első évada Spanyolországban előbb jelent meg magyar szinkronnal, mint itthon vetítésre került volna. Chuck dettó. A TV2 pedig előszeretettel adja le megbukott sorozatainak epizódjait a nézőbarát éjfél utáni sávban: erről a Hősök, vagy az Életfogytig Zsaru tudna hosszasan beszélni. Előbbi történetéről, sikeréről és bukásáról külön bejegyzését lehetne írni. Csak reménykedni tudunk abban, hogy az RTL2 ősszel várható indulása teret adhat számos „jegelt” sorozat, vagy évad szinkronos bemutatójára.

Talán fenti példákból már látható, nem egyértelműen fehér és fekete a helyzet a nézettségi versenyben. És bármennyire is szakértőbbnek gondolja magát egy-egy elfogult vagy elvakult rajongó, vagy önjelölt szakértő, közel se biztos, hogy ő jobb döntést tudna hozni. Én nem is áltatom magam ezzel, csupán rá szerettem volna mutatni néhány érdekességre.

facebook_v2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr514634501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása