Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

A nagy svindli

Hazugság, csúsztatás, lódítás, mellébeszélés a tévécsatornák sajtóközleményeiben

2013. január 14. - Flankerr

kritika.jpgFelelős szerkesztői mivoltomban az átlagolvasónál sokkal gyakrabban olvasom a televíziós adók sajtóközleményeit. Mindezt „súlyosbítom” azzal, hogy én viszem az oldal nézettségi rovatát. A PR szakemberek generálta bullshit eloszlatására született meg a két részes nézettségi kiskáté írásom, hogy a téma iránt kevésbé érdeklődő és védett legyen. Viszont most eljött az idő, hogy tényekkel alátámasztott tockosokat osszak ki azoknak a csatornáknak, akik ez szorgos munkával kiérdemelték.

Nézte, kapcsolt, ködösített

Kezdjük egy enyhébb esettel. Itt a Pro4, akik az óvatlan olvasókat úgy vágják át a palánkon, hogy azt Michael Jordan is megirigyelné... Az esemény az országos TV2-ről a gyenge nézettség miatt a kis kábeladóra áttett BL focimeccsek. Ez már magában is ciki, de lássuk a medvét, és figyeljük meg a különbséget a két mondat között, ami egy- egy sajtóközleményből van:

  1. 2012. március 8.: „PRO4 eddigi legnézettebb műsora lett a kedden élőben közvetített, Arsenal-Milan Bajnokok Ligája mérkőzés a csatorna 2011-es indulása óta a teljes lakosság körében, amit több mint 124 ezren követtek figyelemmel.”
  2. 2012. március 28.: „A fiatal férfiak körében még soha ilyen népszerű nem volt a PRO4, a meccsre az élő közvetítés ideje alatt több, mint 120 ezren kapcsoltak.”

„Követték figyelemmel” és „kapcsoltak”. Apró, de komoly különbség, sok sajtós kedvenc fegyvere. Az első azt jelenti (csak azt jelentheti), hogy a nézők VÉGIGnézték az adott programot. A második pedig azt, hogy BELEnéztek. Ég és föld a különbség, a kettő között minimum kétszeres különbség van. Ja, és a „belenéztek” (szakszóval reach, magyarul elérés) senkit se érdekel, nem releváns, a reklámozók percekig körberöhögik azt, aki ezzel próbál üzletet kötni. Tehát a lényeg: két fogalom összemosásával manipulálják a nézőket, azt sugallva, hogy a két nézettség azonos.

M1, avagy Münchausen báró ezekhez képest BBC

D. Tóth Krisztina felmondása már önmagában kínos történet az MTVA-nak (főleg a miértje), hisz a műsor felfelé lógott ki minőségben a kínálatból, és a nézettsége, ha nem is erős, de elfogadható volt, és jó alternatívát kínált a kereskedelmi adóknak. Na de ez kevés volt a minden jel szerint mazohisztikus vezetésnek, és Lencsó Rita sajtófőnök kiadta ezt a nyilatkozatot. Olvassa át mindenki, és megmutatom, hány sebből vérzik.

DTK, avagy mit ér a név, ha magyar

„A DTK Show-t, mint női talkshow-t az MTVA hozta létre a közmédiában. Ez azt jelenti, hogy a műsor nem magánszemélynek, esetleg producernek, műsorvezetőnek a tulajdona, hanem az MTVA a kizárólagos jogtulajdonos.”

Köszönjük, közhely kapitány, mondana pár szót a spanyolviaszról? Tetszettek volna NEM a műsorvezetőről elnevezni.. Elárulok valamit, amit szerintem a legtöbb olvasónk már szerintem magától is tud: ha a D. Tóh Krisztina Show-t NEM D. Tóth Krisztina vezeti, akkor az nem a DTK. Lehet, sőt, legyen (minőségi) női talkshow, de más néven. Ezt a brandet, nevet az M1 a saját hülyesége miatt elvesztette, megmérgezte. Hogy a profi világból is hozzak példát: ha mondjuk Conan O’Brien visszavonulna vagy eligazolna a Conan nevű esti beszélgetős műsorának vezetésétől, az utódműsort a TBS-en NEM Conan-nak hívnák. Ilyen egyszerű.

A maszkirovka mestere

Lássuk a következő állítást. „Ugyanez mondható el szinte minden hétvégéről, amikor is a közmédia vonzza a legtöbb nézőt, hallgatót, televíziós hírműsorai együttes elérése e napokon meghaladja a 2 milliót (rádiót, egyéb platformokat nem számítva).”

Megint az elérés (ami a már említett reach), a kevésbé nézett csatornák mentsvára. Az rendben van, hogy a közszolgálati adónak a teljes lakosság körébeni nézettséget kell főleg figyelnie. De kétmilliós „reach” számokkal dicsekedni több mint kínos: ez az olvasók, nézők TUDATOS MEGTÉVESZTÉSE.

Mert a valós számok ennél jóval kisebbek. A 19:30-as Híradót decemberben átlagosan 581 ezren nézték. Ha emellé hozzáveszek (nagyon) nagy jóindulattal ugyanennyit a többi Híradótól, akkor is hiányzik cirka 900 ezer néző. Hogy ők hol vannak? Hát szavaztak, a távirányítóval! Belenéztek legalább egy percre (ez a reach fogalma), és utána továbbálltak. Mert nem érdekelte őket a műsor, vagy nem tetszett, amit láttak.

Szóval az elérésre hivatkozni megagáz, és Puskás díjat érdemlő öngól, hiszen pont arra világít rá (igaz, csak azoknak, akik tisztában vannak ezzel), hogy mekkora a különbség a reach és a valós, egy műsort végignéző nézők száma között.  Ennek az írásnak pont az az egyik célja, hogy megvilágítsa ezt a dolgot. Az már csak csokireszelék az epertora habján, hogy több műsor nézettségét, óppardon, elérését hivatkozási alapnak venni ORDAS CSÚSZTATÁS. Szőlőszemet a szőlőfürttel. Hasonlít, de baromira nem ugyanaz.

Hazudik. Bele. Az arcunkba.

De van itt még a fent idézett mondatban egy még durvább állítás. Ami bizonyíték arra, hogy az M1 sajtófőnöke közszolgálatilag, gátlástalanul BELEHAZUDIK a SZEMÜNKBE, átveri a közleményt olvasókat, a csatornát nézőket, az ország lakosságát. Az állítás: „Ugyanez mondható el szinte minden hétvégéről, amikor is a közmédia vonzza a legtöbb nézőt, hallgatót..”

Hát a francokat. Kedves Lencsó Rita, itt és most felszólítom, hozza nyilvánosságra azokat a hiteles Nielsen számokat, teljes részletességgel, amire ezt az állítását alapozza.

És ha azok véletlenül reach adatok lennének, akkor állítsa párba mellé az RTL Klub és a TV2 azonos számait is. Feketén-fehéren ki fog derülni, hogy NEM a közmédia vonzza a legtöbb nézőt. Illetve, ha a közmédiának sikerült mondjuk a három és fél hónapon át átlagban majd 2 millió nézőt vonzó X-Faktorral együtt lenyomnia az RTL Klubot, személyesen fogok elnézést kérni öntől. Ellenkező esetben ön tartozik bocsánatkéréssel. Nem nekem, az országnak. Azoknak az adófizetőknek, akiknek sok tíz milliárd forintjába kerül az MTVA nevű szörnyeteg eltartása, és „HITELES INFORMÁCIÓK” címmel ezt a hazugságot tolja az ország arcába. Felháborító.

Szegény közmédiát mindenki báncsa..

A következő szövegrész nem hazugság, csupán nevetséges mártírgyártás, a „gonosz kereskedelmi adók” kártya ügyetlen kijátszása. Az állítás: „E tények értékét a médiapiac egyes szereplői szeretnék kisebbíteni, hiszen – talán érthető okokból – a közmédia piaci térnyerése zavarja, zavarhatja érdekeiket. Ezért szaporodtak meg azok a támadások, valótlan híresztelések, kevésbé jelentős változások jelentőségének felnagyítása, miként az az utóbbi napokban is történt.”

Az „e tények” a fent már kivesézett szakaszra vonatkozik, így e fölött elegánsan átsiklom.

No de a „közmédia piaci térnyerése”?? Hol, mikor, milyen időszakban, milyen mutató alapján, mihez képest, milyen versenytársak ellen? Mert a csúnya, gonosz kereskedelmi csatornákat egyetlen mutató érdekli (a reklám és egyéb bevételek mellett): a sokat emlegetett, fizetőképes, 18 és 49 év közötti nézőközönség aránya (ez az SHR), száma. Minden mást magasról letojnak. Lássunk egy konkrét példát.

A 49. héten a négy közszolgálati csatorna (M1, M2, Duna, Duna World) egész napra számítva a fenti korcsoportban átlagosan 7,2%-os nézettséget ért el. A TV2 csoport (TV2, FEM3, Pro4) 14.2%-ot. Az RTL csoport (RTL Klub, COOL, Film+, Muzsika TV, Prizma TV, Sorozat+) 31.7%-ot. Szóval, lehet, hogy növekedett a közmédia aránya, mondjuk egy 2011-es régebbi 3-6%-hoz képest, de:

  1. ez nem zavarja a médiapiac egyes szereplőinek érdekeit.
  2. Ennyi pénz ráköltése után ez a minimum, ha már 23 milliárd forinttal nem tudnak, nem akarnak elszámolni.

Bármilyen más mutató (teljes lakosság, reach, akármi) pedig abszolúte hidegen hagyja a többi tévécsatornát, csoportot. Szóval egy nem létező dologgal indokolni a saját hülyeség (DTK Show kinyírása ország-világ előtt) miatt felerősödött médiavisszhangot, erősen manipulatív. Megpróbálja a tájékozatlan olvasó szimpátiáját elnyerni, a „gonosz multikra” kenni az egészet. Pedig ezt az utolsó cseppig az MTVA produkálta, és most kénytelen lenyelni.

Annyit még hozzátennék, hogy az M1-nek, és a televíziós közmédiának nem hazugsággal, csúsztatással körített sajtóközleménnyel kellene kimásznia abból a gödörből, amibe az elmúlt két és fél év, meg úgy igazán 1990 óta sikerült saját magát szívós munkával belerugdosnia. Marslakókkal, Lomnici kitakarással, primitív területfoglalással, főműsoridőben, meg délután dugással és véres jelenetekkel tarkított sorozat vetítésével a gyanútlan, kitartó nézőknek.

Mert ezek után hiába adnak olyan minőségi sorozatot, mint mondjuk a Sherlock, a Luther, vagy az Egyszer volt, hol nem volt, ha az egyszeri blogger csak arra tud gondolni: mennyivel több emberhez juthatna ez el, ha a TV2, vagy az RTL sugározná. A karácsonyi, szilveszteri, valóban kiemelkedő nézettségi számok után rossz látni, hogy az extra nézőkből hosszú távon szinte senkit se sikerült tartósan megtartani. Tisztelet az olyan kivételeknek, mint a Gasztroangyal, vagy a Magyarország, szeretlek! A foci EB és az olimpia extra nézői dettó. Véget értek a sportesemények, és szinte nyom nélkül eltűntek.

Mennyi is az annyi?

Hagyjuk is a közszolgálatot, és evezzünk át a kereskedelmi kanálisok csodálatos világába. Itt is előfordulnak csúsztatások, tények elhallgatása, a számukra tetsző részigazság kiemelése. A kedvencem az, ha bármilyen műsorban azt mondja a műsorvezető, zsűri, vagy bárki, hogy „több millióan figyelnek/néznek/hallanak téged.” Hát nem. Ez 2012-ben csak az X-Faktorra igaz. És egy alkalommal a Csillag születik-re. A Voice egyszer elért 1.6 milliót (most már 1 millió alatt van), a Megasztár 1,5-öt. Az RTL-s vetélkedők tudtak néha 1.6-1.8 milliót, de inkább 1.2-1.5 körül mozogtak. Ami mind szép eredmény, de nem „több millió”. Ha pedig nem az RTL-en, vagy a TV2-n halljuk ezt, nyugodtan röhögjünk fel hangosan.

Ha valamihez nem értesz..

Végezetül álljon itt a Jóban-rosszban, és a frissen elindult, minőségi műsornak még távolról se mondható Bűnök és szerelmek producerének nyilatkozata. Ebben vagy egy szép bekezdés, a Jóban-rosszban idei nézettségéből.

„A (nézettség) csatornaátlag fölött, és csalóka is az eredmény, mert a mi 21-22 százalékos közönségarányunkban benne van a reklámbreak alacsonyabb nézettsége is. Ha a reklámot nem mérnénk bele, 23-24 százalék lenne egy-egy epizód nézettsége. Az azért megtisztelő, ha az ember műsorát az éppen televíziózók közel negyede választja!”

Ha a reklámot nem mérnék bele.. Ha öreganyámnak áramszedője lenne. Nem gondoltam, hogy a számos éve rádiózó, tévéző, nálam sokkal tapasztaltabb producert nekem kell felvilágosítanom arról, hogy egy kereskedelmi adón VANNAK reklámszünetek. És az a gonosz Nielsen csak azzal együtt méri a nézettséget. De nem csak a TV2-t, hanem MINDEN adót. Így a közvetlen konkurenst is. És a józan ész szabályai szerint, ha náluk se mérnék a reklámot, ők is nagyobb számokat kapnának. De ilyen csak a sci-fiben van. Nem csoda, ha Kolosi Péter, egyebek mellett, gyorsan helyre tette Nagy Tamást. Akinek a kollégái simán lenyúlták egy, itthon pünkt az RTL-en vetített, sorozat főcímét..

Így első nekifutásnak ennyi lenne a mese (bár az lenne!) mára. Ezt kapjuk az arcunkba, és nem csak a média világából. Csúsztat a (bármelyik) politikus, szinte minden olyan cég szóvivője, sajtósa, aki el akar nekünk adni valamit. Nem csoda, külön egyetemi szakokon tanítják évtizedek óta a vállalati és politikai kommunikációt.

Jogosan merülhet fel a kérdés benned, kedves kitartó olvasó: miért nem szerepel az RTL Klub az összeállításban? Azért, mert az utóbbi hónapokban stabil piacvezetőként nem szorultak rá ilyen eszközökre. Ők 299 főműsoridős estét nyertek meg 2012-ben, a TV2 44-et.. A csúsztatás, vetítés, lódítás azok eszköze, akik azonos körülmények között hátrább szorultak, de mást akarnak láttatni magukról. Amint a piacvezető is hülyének néz minket, meg fogom írni. Legyen ez a végszó.

facebook.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr705017059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása