Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

Endrédi Mátéval, a Discovery csatornahangjával beszélgettünk

Színművész, csatornahang, a főcím- és stáblista felolvasók egy újabb generációjának tagja

2015. február 28. - Ádám // emTV.hu

emtv_interju.jpgEndrédi Máté színművész, csatornahang. Rendszeresen szinkronizál, valamint a főcím- és stáblista felolvasók egy újabb generációjának tagja. Jelenleg a Discovery hangja, de januárig a Travel Channel-ön is sokat halhattátok. A vele készült rövid interjút olvashatjátok itt.

endredi_mate.jpg

Mióta vagy a Discovery Channel csatornahangja? Hogy találtak rád?

Ha jól emlékszem, 2009-ben lettem a csatorna hangja, előttem Varga Rókus volt, de ő nem csinálhatta tovább egy másik station voice- munka miatt, így volt egy hangcasting, ami után engem választottak. Szeretem csinálni, még akkor is, ha nincs szerződésem, azaz nem ezen múlik, hogy befizetem-e a számlákat.

2010-ig a Masterfilmben, azóta pedig a Mafilmben vesszük fel a csatorna műsorajánlóit, nem fix időpontban, hanem össze-vissza; van, hogy kétnaponta egyet-egyet, és van, hogy két hétig egyáltalán nem, majd hirtelen egy nap tízet-tizenötöt.

Te mondod például a Comedy Centralon futó nagy kedvenc Archer című sorozat címét, stáblistáját is. Nézed?

Nem, egy részt se láttam.

Az amerikai X Factor magyar változatában Te vagy a narrátor. Mi a véleményed a tehetségkutatóknak álcázott zenés reality-kről? Nézted esetleg a Rising Start, X-Faktort, Csillag Születiket?

Az X-Faktor első két évadát néztük, de mint szinte mindenből, ebből is az első volt a legjobb. Utána szerintem azért válik egysíkúvá, unalmassá, mert az ember már megismeri és később kívülről tudja a felépítését, "fordulatait". Hiszen ez is csak egy forgatókönyvet követ. Csak ezt Simon Cowell írta.

Nagyon sokat lehet hallani a hangod akár főcímekben, stáblistákban, műsorajánlókban. Gyakran felismerik a hangod?

Igen, szokták mondani, hogy ismerős a hangom, csak nem tudják mihez kötni. A nevem sem mond nekik semmit, hisz a bemondó a saját nevét nem szokta bemondani. Kiskoromban én is mindenáron annak a bácsinak a kilétére akartam rájönni, aki a neveket meg a film címét mondja. Álmomban nem gondoltam volna akkor, hogy majd Szalóczy Pali igazi bemondót lát bennem, és felkészít, hogy megszerezzem a Magyar Rádióban a bemondói mikrofonengedélyt, ami sikerült is. Szerencsés vagyok, hogy a mentoráltja lehettem.

Szoktál külföldi vagy hazai gyártású sorozatokat nézni? Van kedvenced?

Hazait nem nagyon. A külföldi sorozatok közül szerintem az HBO saját gyártása mindent visz! Régi kedvencem a Maffiózók, ami azon kevesek közé tartozik, melyet nem szeretek eredeti nyelven nézni, csak szinkronnal. A Híradósokat is fantasztikusnak tartom, Aaron Sorkin szerintem sokkal nagyobbat alkotott vele, mint Az elnök embereivel. Szóval a Híradósokat – akármennyire jól beszélek angolul, és hiába a hallás utáni megértés az erősségem – nem nem szeretném, hanem nem merném megnézni eredeti nyelven. Annyira pörög minden epizód, hogy csak egy szinkrontolmács nem vesztené el a fonalat.

Szerepelsz a Tűzvonalban és az Életképek című sorozatok egy-egy epizódjában, valamint az Eichmann című brit történelmi drámában. Szeretsz forgatni?

Nagyon szeretek forgatni. Sokkal jobban érzem magam a kamera előtt, mint a színpadon. A színpadon ugyanis nem csak hogy lehet, de kell is hazudni. Filmen viszont nem hazudhatsz. A kamera lebuktat. Nem lehet nagy gesztusokkal, jó értelemben vett ripacskodással elkenni a dolgokat, mint a színházban, ahol simán "megúszod", ha épp aznap este nem vagy száz százalékos. A filmen látszik, ha nem belülről jön az utolsó szempillarezdülésed is. A kamerát nem lehet megvesztegetni.

Az IMDb szerint a többek között a Szívek szállodájából és a Mike és Molly-ból ismert Melissa McCarthy, valamint Jason Statham és Jude Law nevével fémjelzett SPY című filmben alakítod a "jóképű férfit". Mit lehet erről tudni?

Ritkán megyek castingra, de ha igen, akkor csak külföldi filmek válogatására, a magyar produkciók bár sokszor megkeresnek, általában nemet mondok. Például pár éve a Barátok Köztbe hívtak egy állandó, több éven átívelő szerepre, de úgy éreztem, hogy nem ez a szakmai utam. A külföldi castingokon még ha be sem válogatnak, az, hogy ilyenekre eljuthatok, többet ér, mint tíz év a Barátok Köztben.

Szóval jó kis vígjáték lesz, de ezt Paul Feig előző rendezéseiből már lehetett sejteni. Én csak egy apró homokszem leszek a gépezetben, az egyik főszereplő, Morena Baccarin éppen aktuális partnereként tulajdonképpen az a "funkcióm" a filmben, hogy Melissa McCarthy-ék a szájukra vegyenek, mondván: "nézd, ennek a cédának már megint új, fiatalabb pasija van".

Kit játszanál el legszívesebben, ha a világ bármelyik filmes szerepéből választhatnál?

A filmes álmaimban inkább rendezők vannak, akikkel fantasztikus lenne dolgozni, nem szerepek. Például Christopher Nolan, Guy Ritchie, Scorsese, Jason Reitman, Rob Reiner, Steve Soderbergh.

Nagyon jól beszélsz angolul és németül. A munkád során is tudod hasznosítani nyelvtudásodat?

Inkább csak angolul, a németet – bár tizenkét évig tanultam (vagy inkább csak tanították) – már eléggé elfelejtettem. Az angolnak viszont minden nap hasznát veszem, hiszen ha narrálok, hallom a fülesben az eredeti angol szöveget, és mivel értem is, pontosan tudom, hogy hol tart, gyorsítsak-e vagy lassítsak. Ezen kívül meg szoktak keresni angol nyelvű hangi munkákkal, narrációval is.

Játszol üstdobon, vibrafonon, xilofonon és különböző ütőshangszereken. Mit jelent számodra a zene?

Nem játszom, csak játszottam. A másfél oktávos xilofonomat, és az I. világháború előttről való pergődobomat az unokaöcsém használja, aki ütős tanszakra jár ahogy én is jártam tíz évig. Ez addig tartott, amíg meg nem alakult a gimis színjátszókör, az teljesen kiütötte az életemből az ütőhangszereket. De a ritmusérzéknek hasznát veszem a szinkronban!

Kedvenc zenéd, zenei stílusod, előadód?

A death metalon kívül szinte minden zenei stílust szeretek, a smooth jazztől a TOTO-n keresztül Ganxsta Zolee-n át a legprimitívebb pop nótákig, mindenben találok olyat, ami tetszik, a rádiót is folyamatosan kapcsolgatom.

Mit szeretsz leginkább szabadidődben csinálni?

Szeretek vezetni, szivarozni, jókat enni, lazítani otthon, konzolon játszani, Forma 1-et nézni (amikor itt van a futam, mindig kimegyek a Hungaroringre), és persze nyaralni, utazni. Opatija (Abbázia) a kedvencünk, gyönyörű, olyan, mint egy mini Monte Carlo.

Ezúton is köszönjük Máténak, hogy kérdéseinkkel zaklathattuk, s ezzel kicsit többet is megtudhattunk arról "bácsiról", aki a neveket, a film címét és a Discovery Channel ajánlóit mondja.

emTV.hu

facebook.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr197227023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása