Élmény és vélemény | alapítva 2009-ben

Mi a fasz van a Viasattal?

Miközben az AXN is csak kullog

2017. február 23. - Ádám // emTV.hu

Hihetetlenül régóta halogatom ennek a bejegyzésnek a megírását, de ideje, hogy valaki kimondja végre: szisztematikusan tönkretették Magyarország egyik leginnovatívabb kábelcsatornáját. A Viasat erős márka volt, de már csak egy nem túl sikeres Sony- termék, miközben az AXN is csak kullog.

viasat3.jpg

Kezdjük egy rövid történelmi áttekintéssel: A Viasat TV3 csatornája 2000. október 14-én indult el Magyarországon Viasat3 néven, fél évvel a TV3 (télen-nyáron) szégyenteljes megszűnése után. (A Viasat6 TV6 néven 2008-ban indult) A Star Trek: Voyager hazai bemutatója miatt nagyon sok trekker kedvence lett, és hasonlóan, ahogy most a szuperhős- sorozatokra, sokáig nagy hangsúlyt fektettek a Star Trek szériákra és filmekre. Ezenkívül a sorozatrajongók is hamar megszerették. Egyebek mellett volt Buffy, Angel, Simpsonék, és két saját gyártású műsor; az Exclusive sztármagazin Palotás Petrával, és az Édes vágyak Szalontai Szilviával, ám ezeket az alacsony nézettség miatt egy évre rá kaszálták. Pont akkor, amikor vége lett a Bár című reality-nek, ami az első valóságshow volt a hazai televíziózás történetében. Igaz, a Bár 2.0 csúnyát bukott, hamarabb is kellett befejezni, de a csatornán indult a Farm és később az Éden Hotel is. A kétezres évek közepén közvetítettek kézilabda és UEFA Bajnokok Ligáját, volt kollektívát megénekeltető, béna-sofőrös, Uborka-szerű műsor, és úúúristen mennyi mindent kipróbáltak már itthon!

De a Viasat3 neve mellett azért van néhány fekete pont is! Biztosan sokan emlékeznek arra a csúfos szinkronos blamára, amikor a csatorna egy erdélyi stúdiót bízott meg a magyar változatok elkészítésével. Bár a Viasat3 valamennyi premiersorozatát érintette, a legnagyobb hangjuk a Star Trek rajongóknak volt, akiket egy minősíthetetlen "magyar" szinkronnal (íme) örvendeztetett meg a Viasat3. Válaszul levelek és hívások árasztották el a csatornát, ha jól emlékszem még petíció is indult, a Viasat pedig bejelentette, hogy itthon a BalogMixben újraszinkronizáltatják, majd újra műsorra tűzik az érintett részeket. Egyébként ez sem ment zökkenőmentesen; a Star Trek rajongók legnagyobb megdöbbenésére az évadnyitó Voyager epizód a hosszú várakozás (és a bénaszinkronos évad) után ismét a romániai Zone Vision magyar változatával indult el. De kihúzták már a gyufát az anime rajongóknál is, ebbe viszont ezúttal nem mennék bele mélyebben.

Néhány éve, miután az MTG-nek nem sikerült megvásárolnia az azóta botrányos körülmények között Vajna András filmügyi kormánybiztos zsebébe került TV2-t, úgy döntött, szabadulni akar a két csatornájától. Az akvizíciót 2015 októberben hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), novemberre zárult le, a vásárló pedig a Sony Pictures Television Network (SPT), azaz az AXN csatornacsalád lett.

Nem sokkal előtte, 2015 nyarán az SPT bejelentette Lakinger József kinevezését a közép-európai régió brandigazgatói posztjára. Róla azt érdemes tudni, hogy a Viacomtól érkezett, alapvetően marketinges. Nem csoda hát, hogy jól tudja eladni magát, a szakmában is szeretik és igazi profinak tartják. Ellenlábasai szerint viszont nehéz meggyőzni és nem túl egyenes fickó, aki körül nagyobb hype, mint az érték – jelentsen ez bármit is. Több szakembert csábított át a Viacomtól és a TV2-től, hamar kiépítette saját csapatát. Brandigazgatóként alá tartozik a marketing és a kommunikáció, ezeken a területeken a végső döntéseket ő hozza. Remekül beszél angolul, ami nagy előny, hiszen John Rossiternek, a közép-európai régió ügyvezető igazgatójának tartozik beszámolási kötelezettséggel. Nem lehetett jó a hangulat tavaly, amikor a Viasat3 Supergirl- kampánya miatt kényszerültek egy kibaszott ciki magyarázkodásba, mert a girlpower hashtag alatt futó képeken a szuperhős jelmezben feszítő címszereplő mellé "szarkasztikusnak szánt", de valójában rém kínos szövegeket írtak.

De idén is rájár a rúd a csatornacsaládra. A minap számoltunk be róla, hogy a 24: Újratöltve brutálisan alacsonyan kezdett; 0,3%-ot hozott, ami még a Viasat6 1%-os csatornaátlaghoz képest is borzasztó. Egyébként azzal kapcsolatban, hogy tervezik-e esetleg másik napra, időpontra átpakolni a sorozatot, nemleges választ kaptam. Szintén friss hír, hogy négy epizód után elkaszálják a Viasat3 Sikítófrász című műsorát, ami csak akkor jutott eszembe, hogy egyáltalán létezik, amikor olvastam, hogy megszűnik...

A leadben azt írtam, hogy szisztematikusan tönkretették Magyarország egyik leginnovatívabb kábelcsatornáját. Hogy ez valakinek a hozzá nem értése, a megváltozott fogyasztói szokások, esetleg a gyíkemberek vagy Soros György miatt van, nem tudom, alkosson erről inkább véleményt a Tisztelt Olvasó. Azt viszont tudom, hogy valami nincsen rendben. Hiába a sok premier, hatalmas a verseny a piacon, a TV2 új csatornái miatt is sokan szopnak, ráadásul az AXN és a Viasat csatornák hasonló tematikája miatt a portfólió összetétele is némiképp szokatlan, de a Viasat az egyik legerősebb márkából, egy újító és merész csatornából átlagos tévéadó lett. Iparági pletykák szerint az átlagnézettségük is erősen megzuhant, és biztos vagyok benne, hogy ennek okát a vezetőség is nagy erőkkel keresi, kiváltképp most, hogy március 31-én lejár az üzleti év.

Frissítés: "Bevállalja? Igen vagy nem?" Az emTV.hu álláspontja

emTV.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://emtv.blog.hu/api/trackback/id/tr7312284883
süti beállítások módosítása